Background
24.1.2021

Teknisiä haasteita

Tal­lin­pi­tä­jän arkea

Tämän viikon tunnelmiin on kuulunut monenlaista teknisen puolen haastetta ja ongelmaa. Talvi ja kovat pakkaset sekä osaltaan lämpötilan vaihtelut saattavat aiheuttaa pientä lisähommaa tallilla. Kun pakkaslukemat kävivät aika matalalla, on vesiputket vaarassa jäätyä. Meillä on tulovesi suojattu lämpökaapelilla, eli itse tallin puolelle tulee aina sula vesi, mutta automaattiset juomakupit ovat herkkiä jäätymään. Jos lämpötila laskee alle -25 asteen, ja hevoset ovat jonkin aikaa ulkona, vesikupit jäätyvät. Ja koska meillä on lauma energistä väkeä, tulee niiden päästä jaloittelemaan kylmemmälläkin säällä, joskin ulkoiluaikaa hieman vain rajoitetaan. 


Jäätyneet automaattikupit tarkoittavat suomeksi kantovettä koko porukalle. Ja mielellään kovalla pakkasella lämmintä vettä, jotta hevoset juovat tarpeeksi. Juomisen vähentäminen ja samaan aikaan heinämäärän lisääminen aiheuttavat ähkyriskin, ja sellaista ei todella toivota. 


Samaan aikaan pakkasen kera meillä oli kovia tuulia, jotka eivät suoranaisesti ainakaan menoa rauhoittaneet. Alla olevalla videolla pientä riehumista, kun yritin ottaa porukkaa sisälle... 

Lisämurhetta viikkoon toi auto ja sen rikkoutuminen. Mittavan huollon jälkeenkään se ei toiminut, joten oli pakko käydä hankkimassa uusi ajopeli. Tai siis ei uusi, mutta meille uusi. Koska käymme aika paljon maneesissa, eli noin 1-2 kertaa viikossa, ovat autot aika koetuksella teknisesti. Tai näin asiantuntijat väittävät, oma asiantuntemus kun ei yllä moottorilla toimiviin hevosvoimiin. Osaan kuitenkin kuulostella auton erilaisia ääniä ja arvioida, onko se jostain kohdasta "kipeänä" ;). Huonostihan nuokin hevosvoimat näyttävät vioistaan kertovan, vaikka olisi jos jonkinlaista merkkivaloa mahdollista näyttää. 


Tässä hommassa tarvitaan myös aika järeää kalustoa, koska välillä kyydissä on kaksikin isoa hevosta. Leidikin painaa yli 600 kg, joten parhaimmillaan perässä on konkreettisesti yli 2000 kiloa painava kuorma. Neliveto on näissä kuljetuksissa ehdoton, ihan turhan monta kertaa olen aikaisemmin ja vuosia sitten jäänyt johonkin mäennyppylän juurelle jumiin henkilöautolla ja hevostrailerilla. Eli nyt tällä hetkellä pihassa on Toyota Landcruiser, aito ja oikea maasturi. Toivottavasti tämä yksilö on maineensa veroinen kestävä yksilö!

IMG_8234-me.JPG

Lumen tulo on muuten hevosten kanssa mukavaa! Pääsee pellolle laukkailemaan, ja pakkasella on kentänkin pohja hyvä. Lisäksi hevoset ovat mukavan puhtaita tarhapäivän jälkeen, eikä joka paikka ole kuorrutettuna erilaisilla muta- savi- tai hiekkanaamiolla. Mutta sään lämpeneminen kyllä huonontaa kentän pohjaa ja se tulee epätasaiseksi ja raskaaksi. Treenit täytyy mitoittaa pohjan mukaan ja olla varovainen. 


Leidi on ollut jo pidempään varsin rauhallinen ja hyvin kuulolla ratsastuksessa. Eteenpäinpyrkimys ei ole kadonnut, mutta se on rentoutunut selkeästi. Ensi viikolla sitten päästäänkin maneesille ja valmennukseen katsomaan, onnistummeko säilyttämään rennon menon kotikentän ulkopuolella. Ja nyt pitäisi olla kalustonkin kunnossa! Kunhan vain eivät trailerin jarrut ole jumiutuneet tällä välillä... 

Kommentit