Background
17.1.2021

Is­tun­ta­kurs­sil­la

Aira Toivolan kurssi

Meillä piti Leidin kanssa olla varsin toiminnallinen viikonloppu istuntakursseineen, valmennuksineen sekä kisaharjoituksineen. Niin vain tekniikka petti, ja vetoauto hajosi keskelle tietä. Onneksi auto saatiin hinattua korjaamolle, eikä muuta vahinkoa syntynyt. Mutta päällimmäinen tunne oli valtaisa pettymys, vielä kun tätä viikonloppua olin niin innolla odottanut. Näin korona-aikaan kun tuntuu, että kaikki pienetkin tapahtumat ja menot ovat todella odotettuja. 


Mutta onneksi istuntakurssi alkoi teorialla sekä pilates- harjoituksilla ilman hevosta, joten niihin pääsin toki osallistumaan. Istunnan merkitys tuntuu aina vain tärkeämmältä osa-alueelta ratsastuksessa. Olen saanut valtavasti apuja oman istunnan kehittämiseen Airan kursseilla, vaikka paljon tekemistä on vielä jäljellä. 

Aira-me.jpg

Kurssin aluksi kuulimme teoriaa ihmiskehosta, lihaksista ja niiden vaikutuksesta istuntaan. Merkittävintä on tiedostaa oman keskivartalon lihasten merkitys istunnassa. Airan kurssilla opimme, että keskivartalon lihakset ovat huonommin hermotettuja, verrattuna vaikkapa käsiin, joten ratsastajalle ei ole ihan helppoa ottaa näitä lihaksia mukaan. Vaatii paljon työtä ja oikeanlaisia toistoja, jotta uudenlaisen asennon oppii. Ja miten helppoa omaa asentoa onkaan korjata paikallaan, verrattuna siihen, että hevosen selässä ollaan liikkeellä ja monenlaista muutakin asiaa on huomioitava. 

Airan%20kurssi%202-me.jpg

Hyvä istunta on myös palvelus hevosen hyvinvoinnille. Paremmalla istunnalla ja keskivartalon hallinnalla ei tarvitse jaloilla tai reisillä puristaa itseään satulaan, vaan jalat ja kädetkin voivat olla rentoja. Myös apujen antaminen on helpompaa, kun ratsastajan tasapaino on hyvä. 


Kurssilla keskusteltiin myös eri lihasryhmien kytkeytymisestä toisiinsa. Aira esitteli malliluurangon, sekä elävän mallin avulla oikeanlaista asentoa hevosen selässä. Muutoksia olikin helpompaa havainnoida maasta käsin. 



airan%20kurssi%204-me.jpg

Pääsimme harjoittelemaan Pilatesta myös aidosti, ilman hevosta, tällä kertaa maneesissa, turvavälein luonnollisesti. Pilateksessa tavoitteena on nimenomaan kehittää näiden keskivartaloon tukeen vaikuttavien lihasten hallintaa. Myös hengityksellä on Pilateksessa suuri merkitys, ja itse ainakin koen tällaiset harjoitukset myös mieltä rauhoittaviksi ja rentouttaviksi. Omat selkävaivatkin ovat Pilateksen ja istunnan muokkaamisen myötä helpottaneet. Ratsastaessa en enää jousta niin paljoa ristiselästä, joten nikamiin ei tule koko aikaa suurta painetta. Kun keskivartalon lihakset ovat töissä ja hallinnassa, on myös rentouden löytäminen omiin käsiin helpompaa. Tällöin ohjastuntuman saa pehmeämmäksi ja rennommaksi, eikä ratsastus ole niin käsiin keskittynyttä.  Vahvalla istunnalla on väliä myös hevosta kootessa, tai kokoamisen aloittamisessa. Pilates- harjoitukset olivat ilmeisen onnistuneet, koska seuraavana päivänä vatsalihaksissa oli tunne, että jotain on tehty. 

airan%20kurssi%203-me.jpg

Vaikka tällä kerralla emme päässeet Leidin kanssa tositoimiin, on aiemmilla kerroilla keskitytty oman vinouden korjaamiseen. Tätä korjaustyötä ovat tehneet muutkin valmentajat, mutta sain Airalta sellaisia vinkkejä, joiden avulla asia meni viimein perille. Olen istunut pitkään aika vinossa, ja koko lantio on hakeutunut satulassa oikealle puolelle, ja sitä olen sitten tasapainottanut kääntämällä ylävartaloa vasemmalle. Tämän seurauksena myös vasen jalka on ollut hyvin usein aika takana. Nyt olemme päässeet pureutumaan juurisyihin, ja olen päässyt korjaamaan uudenlaista istuntaa. Vieläkin vanhat virheet pukkaavat esiin erityisesti jännittävissä tilanteissa, mutta kun ongelman tiedostaa hyvin, pääsee sitä pikkuhiljaa korjaamaan. Myös Leidi on tuntunut rennommalta, kuin aikoihin. Se on herkkä suustaan, mutta voi jännittyessään muuttua ajoittain vahvaksi. Sille on tehnyt hyvää, kun ratsastaja pystyy paremmin pitämään rennon ja kevyen tuntuman. Kovempaa ja etenkään yhtäjaksoista painetta Leidi ei siedä lainkaan. 


Muuten pakkasviikko onkin mennyt pääasiassa kotitreeneissä kentällä ja välillä pellollakin. Kentän pohja on ollut hyvä, lumi on tallaantunut urien kohdalta pitäväksi, mutta ei upottavaksi. Ja välillä on kahlattu hangessakin, mutta aika varovaisesti, kun se kuitenkin erilaista työskentelyä ja voi kipeyttää lihakset helposti. 


Lisäksi Leidi on harrastanut sille tyypillistä omatoimitreenailua! Omassa tarhassa on joskus tylsää samojen kavereiden kanssa, niin välillä sitä voikin loikata aidan yli toiselle puolelle... Silloin pääsee varsan kanssa kunnolla riehumaan, kun ei tämä senioriosasto aina innostu. 

Kommentit